maandag 10 februari 2014

Balansverslag

1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
Eén van de boeken die mij het meest heeft aangesproken was Schijnbewegingen, van Floortje Zwigtman. Ondanks de dikte was het echt een plezier om te lezen, ik heb er van genoten en heb ook meteen de hele serie gelezen, een teken dat ik het dus best wel goed vond. Ik vond dit vooral een goed boek omdat het veel taboe's doorbrak. De homocultuur in Victoriaans Engeland wordt er uitvoerig in besproken, er zitten seks-scenes in, je ziet delen van het prostitué-leven, het verhaal is erg schokkend en door Zwigtmans manier van schrijven (ruw, grof, redelijk down-to-earth) is het toch heel fijn om te lezen. Schijnbewegingen, en de hele serie eigenlijk, heeft alles wat ik van een boek kan wensen: Victoriaans Londen, homoseksuele relaties en seks met goede plottwists en ronde persoonlijkheden. Ook heeft het boek de aanleiding gegeven voor het onderwerp van mijn PWS, omdat ik door het boek erg nieuwsgierig raakte naar Oscar Wilde.

2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen? 
Ik denk dat vooral de lessen over stromingen erg belangrijk waren, omdat ik daar echt veel geleerd heb over bepaalde stromingen. Ik wist er meestal al wel wat over door bijvoorbeeld geschiedenis, of Duits, omdat we daar ook die bepaalde stroming hadden, maar bij de Nederlands les ging je er altijd best wel diep op in, en daardoor kon ik het denk ik het beste begrijpen. Ook de poëzielessen vond ik best belangrijk, vooral omdat ik door die lessen echt plezier heb gekregen in het lezen van Nederlandse poëzie.

3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weestand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Specht en Zoon was één van de vreemdste boeken die ik ooit gelezen heb, en ik vond het eigenlijk zo raar (de vreemde fixatie op de penis van een vroegere schoolgenoot, het vertelperspectief uit een schildersdoek) dat het ook niet meer prettig was om te lezen, wat best jammer was, omdat het verhaal zelf best goed was. Ook heb ik absoluut geen plezier gehad met het lezen van Bezonken Rood. Überhaupt vond ik het hele onderwerp al niets, het was gruwelijk, de schrijfstijl was afschrikwekkend en ik kon me gewoon niet identificeren met de hoofdpersoon, op geen enkel niveau, één van de dingen die voor mij echt belangrijk zijn om van een boek te kunnen genieten. Ook de Max Havelaar was geen pretje om doorheen te komen. Het was zo ongelooflijk langdradig, als ik nog één keer 'makelaar in koffie zie' word ik gek en sowieso heb ik weinig met boeken die gaan over andere culturen, zoals in Nederlands-Indië, of de Arabische cultuurboeken die nu een beetje de hype zijn. Ze trekken me gewoon niet, dus dat was zeker ook een minpunt.

4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
Ik was altijd al een best wel fanatieke lezer, en dat is zeker gebleven. Door de jaren heen heb ik echter mijn 'lezershorizon' zeer zeker uitgebreid, ik ben een stuk meer genres gaan lezen, vroeger las ik meer fantasy maar omdat je dat in de nederlandse literatuur heel weinig hebt, moest ik wel wat anders doen, en dat was zeer zeker niet slecht voor me. Alhoewel ik nog steeds geen grote fan ben van nederlandse literatuur, staan er wel veel boeken op mijn lijst waar ik echt heel erg van genoten heb, en dat is goed om te zien.

5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Ik was in mijn eerdere opdrachten niet altijd erg uitgebreid, en dat is wel jammer, ik was vaak kortaf waar ik dieper op dingen in had kunnen gaan. Ik vond de verwerkingsopdrachten altijd best wel fijn om te doen, omdat je naarmate je eraan werkte soms veel meer van een boek snapte dan de eerste keer dat je het las. Ook de creatievere opdrachten waren heel leuk, misschien was je dan minder bezig met literatuur maar er zat altijd wel iets in, en het was een leuke afwisseling tussen alle serieuzere verslagen door.

6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?
Ik blijf sowieso lezen, dat staat vast. Waarschijnlijk zal nederlandse literatuur wat naar achter worden geschoven om plaats te maken voor mijn meer engelse interesses, maar ik denk niet dat de lessen die ik geleerd heb ooit helemaal zullen verschijnen. Sowieso zal ik literatuur kunnen gebruiken bij de studie die ik wil gaan doen, Taalwetenschappen, want in de literatuur kan je vaak ook heel goed zien hoe een taal is ontwikkeld.

7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
Het beter organiseren van het web-gedeelte van de lessen. De verschillende docenten van de klassen zaten vaak niet op één lijn wat deadlines, maatregelen en methodes betreft, en dat was altijd best wel vervelend, vooral als je iets wilde bespreken met iemand uit een andere klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten